Dělala jsem jógu každý den 100+ dní. Co mi to dalo?

Jóga každý den…stojí to za to?

Kdy a jak jsem začala?

Jógu jsem dělala už předtím, než jsem se pustila do každodenních tréninků. Už asi tři roky cvičím jógu párkrát do týdne a vždycky v lednu (rok 2019, 2020, 2021) jsem dělala jógu každý den, protože Adriene z youtube kanálu Yoga With Adriene měla 30-denní program, kdy každý den v lednu vydávala video. Nikdy mi to ale nevydrželo déle než ten leden, ale tento rok ten pocit, který jsem měla 31. ledna, když letošní program končil, byl tak skvělý, že jsem s každodenním tréninkem nechtěla skončit. Proto jsem se rozhodla vytáhnout programy z minulých let a pokračovat dál. Dneska už je to proto více než 100 dní, co dělám jógu každý den.

Je vůbec jóga pro každého?

Hodně lidí má představu, že jógu dělají jen lidi, kteří jsou ohební, hubení, vyrovnaní se životem a mají všechno pohromadě. Tak to ale vůbec není. Jógu může dělat naprosto každý. I přesto, že se nedotknete země, když se předkloníte, i přesto, že v planku nevydržíte déle než tři vteřiny, i přesto, že vás rozčílí každá maličkost…nebo možná to není, že i přesto, ale možná právě proto. Jóga je úžasný nástroj na zlepšení všech těchto oblastí a zvláště 30-denní program od Yoga with Adriene. Během třiceti dní jste schopní vidět výsledky, ale zároveň tam vždy naleznete modifikace, když je něco až příliš náročné.

Jóga není o póze nebo jestli zvládnete udělat šňůru (tu já teda fakt neudělám). Myslím, že je pomalu více póz, které nezvládnu, než které zvládnu, ale u mě to není o póze, pro mě je to o třech jiných slovech začínající na „P“:

Zcela jednoduše, není to o tom, CO děláte, ale JAK to děláte – v józe můžete najít náročnost i v těch nejjednodušších pozicích a pokud věnujete pozornost celému procesu, a nejen výsledku, může se to výrazně promítnout i do každodenního života.

Většinou to nejtěžší je přijít na tu podložku a začít. Jakmile jste tam, už to není tak náročné. Yoga with Adriene není časově náročná, většinou se pohybuje mezi 20 a 35 minutami (někdy dokonce kratší a párkrát se stalo, že maličko delší…uteče to ale jako voda), proto nikdy nemáte pocit „Ach jo, teď mě čeká hodina a půl brutálního tréninku, dneska se mi fakt nechce, takže na to kašlu,“.

Co mi to dalo?

Teď už se dostáváme k tomu, co jsem z těch 100+ dní získala. Jsou to samozřejmě moje osobní názory a pohledy a neříkám, že každý člověk, který to bude dělat, bude mít úplně stejné výstupy 😊

Pocit kontroly v období, kdy v mnoha ohledech žádnou kontrolu nemáme

Pro mě je jóga nepostradatelná složka rutiny, kterou jsem si vybudovala, abych měla pevnější strukturu dne – cítím se pak více zakořeněná. Je pro mě teď jednoduché cítit se ztracená v čase, ztracená ve smutných myšlenkách a sama v sobě, a proto aktivní kroky k jakékoliv pevnější rutině byla pro mě ta správná cesta.

Zároveň mi to dalo kontrolu nad přítomným okamžikem. Často uvažuju nad tím, co bylo a ach bože, co jen bude, co budu dělat, kolik toho musím udělat dneska a zítra a za týden a kde skončím za rok nebo až dodělám školu (jenom to píšu a už se mi zvedá tlak 😀 ), ale jóga mi pomohla vrátit se tam, kde jsem zrovna byla – na podložce – a vnímat svůj dech a na chvilku odložit můj to-do list a prostě jen být. Já, moje tělo, dech a tady a teď. Nic jiného. To mi často pomohlo k tomu, že jsem se po józe cítila mnohem lépe než předtím a měla jsem lepší náladu.

Pocit jistoty

Pocit jistoty je v dnešní době něco, co většině lidí schází. Tak stejně i mně. Ale při tomto programu bylo jedno, co se každý den dělo, věděla jsem, že tahle jedna věc tu je pro mě pokaždé – Adriene vždycky říkala : „See you tomorrow“ (Uvidíme se zítra) a to mi vždycky dodalo pocit jistoty, bezpečí a také toho, že jsem se mohla těšit na následující den.

Lepší flexibilita

Každý den se dostávat do podobných pohybových vzorců prostě pomůže tělu dosáhnout dál a dál ať chcete nebo ne. Za těch 100 dní jsem pocítila posun – moje chodidla se v poloze psa (Downward facing dog) pohodlněji dotýkají země, jsem schopná v předklonu položit celé dlaně na zem – pamatuju si, že na střední jsem se dotýkala sotva špičkami prstů (jestli vůbec to) a postupně i nadále objevuju maličké posuny, které mi vždycky připomenou, že se posouvám dál a dál.

Lepší ovládání dechu a propojení středu těla

Tento bod je pro mě hodně významný. Různé dechové techniky mi pomohly si uvědomit střed těla a dobře ho umět zmobilizovat. Hodně mě to posunulo v silovém tréninku, kdy jsem si na zacílení středu těla vždycky vzpomněla a pomocí dechu jsem byla schopna mnohem lépe udržet pevný střed. Všimla jsem si, že má forma u různých cviků se mnohem zlepšila a cviky jsem byla schopna provést kvalitněji. Zároveň jsem se naučila nové techniky dechu pro různé typy situací.

Trpělivost

S dechovými cvičeními pro mě pojí i trpělivost. Já jsem všeobecně velmi netrpělivý člověk a v minulosti jsem během jógy byla velmi často frustrovaná. A to hlavně během momentů dechových cvičení – většinou jsem je přetáčela, protože jsem prostě nechtěla sedět deset minut na zadku a dýchat. V hlavě mi znělo „NEBUDU TO DĚLAT, PROSTĚ NEBUDUUU“. A celé mé tělo mi dávalo najevo, jak moc mi je nepříjemně. Ale tentokrát jsem zatnula zuby a vždycky se oddala momentu a po pár dnech se to stalo jednodušší a jednodušší. Teď se dokonce na ty momenty těším a už se mi dlouho nestalo, že bych byla během jóga frustrovaná.

Zamyšlení

Yoga with Adriene má každý den nějakou mantru, kolem které se daný trénink točí. Pokud jsem si dovolila mít otevřenou mysl a myšlenku daného tréninku vpustila dovnitř, často jsem nalezla emotivní náboj, pocit vděčnosti a sebeuvědomění. Teď teda jako neříkám, že jsem nějaká super čuper vyrovnaná, feng šuej, jogín jak Brno a není nic, co mě dokáže vyvést z míry. To vůbec ne. Pořád jsem velmi náladová a výbušná, ale jóga mi to někdy pomáhá zvládat mnohem lépe a pokud se mnou daná myšlenka rezonuje opravdu silně, dokáže mi proměnit den k lepšímu.

Lepší fyzička a rovnováha

Určitě se mi zlepšila i kontrola nad vlastním tělem. Já osobně jsem celkem aktivní člověk, takže to nebylo, že bych během těch sto dní viděla obrovské výsledky v tom, jak moje tělo vypadá. O to mi stejně vůbec nešlo. Rozhodně jsem se ale cítila každým dnem silnější a silnější v tom, jak dokážu držet své vlastní tělo a procítit dech. Ale pokud necvičíte pravidelně a celkově se zas tolik nehýbete, určitě uvidíte výsledky i na vlastním těle co se týče nejen toho, co dokáže, ale i jak vypadá.

A poprvé jsem se udržela v téhle póze, jupí….

Disciplína

Není jednoduché se něčemu oddat každý den. Třicet, šedesát, sto a více dní vám ale může pomoct k disciplíně a je to příležitost, jak se něčemu věnovat opravdu každý den. Je to velmi užitečný aspekt, který se poté promítne do mnoha oblastí vašeho života.

Kde začít?

Yoga with Adriene je podle mě skvělá jóga pro začátečníky, nebo lidi, kteří obecně nepotřebují propotit tričko během trénování jógy. Určitě tam naleznete mnoho výzev, ale nic, co by se nedalo zvládnout nebo modifikovat. Pokud necvičíte, určitě vám to bude stačit jako poměrně intenzivní forma cvičení sama o sobě (už jen to, že na podložku přijdete každý den je úžasné). Já jsem to brala jako protažení, posilnění a doplnění mých tréninků. I když píšu, že je to dobré pro začátečníky, určitě to poslouží dobře i pro ty, kteří jógu praktikují pravidelně. Někdy je dobré se vrátit a připomenout si pevné základy, opět věnovat plnou pozornost dechu a pevnému středu, a já osobně jsem v každém tréninku objevila něco nového.

Během těchto sto dní jsem dělala celkem čtyři 30-denní programy od Yoga with Adriene:

  • BREATH
  • TRUE
  • REVOLUTION
  • YOGA CAMP

V minulosti jsem dělala i HOME a DEDICATE, ale to už bylo dávněji, proto se k nim nebudu momentálně vracet v tomto článku (ale plánuju se k nim dostat, jakmile dodělám YOGA CAMP).

Pokud bych měla seřadit, kterými bych začala a jak bych pokračovala, aby to odpovídalo tomu postupnému učení základních pozic, jak správně dýchat a budování dobrého základu pro každý další trénink, šla bych takto:

  • BREATH – „Dech“: zde se naučíte základy pozic, ale hlavně i základy dýchaní, které jsou hodně důležité pro správné držení těla a zpevněný střed
  • TRUE – zde jsem objevila lepší propojení i s mentální stránkou jógy a našla jsem mnoho myšlenek, které se mnou rezonovaly
  • YOGA CAMP– zezačátku se věnuje zpomalení tréninku, správnému provedení základních pozic, ale právě důraz na drobnosti a maličkosti pomáhá trénink udělat náročnější i v těch „nejjednodušších“ pohybech
  • REVOLUTION – tento program mi přišel asi nejintenzivnější z těch, které jsem dělala, byl tam větší důraz na silovější pozice a tréninky byly náročnější, proto bych doporučila předtím dělat ty ostatní, které vám lépe pomůžou navázat vztah s jednotlivými pozicemi a tím pádem vám pomůžou vytěžit nejvíce z tohoto.

Nadále budu pokračovat s programy, které jsem už v minulosti dělala, ale chci si je zopakovat:

Stojí to za to?

Myslím, že je jasné, jakou odpověď řeknu, ale kdyby to náhodou někdo nepostřehl – ano, fakt to stojí za to. Dostanete z toho 1000x více, než kolik do toho vložíte a kromě 30 minut vašeho času denně to nestojí vůbec nic.