Je důležité se vážit?

Kdy je lepší se nevážit? A jak často se popřípadě vážit…?

Narazila jsem na mnoho názorů jak, kdy a proč se vážit. Važte se jednou měsíčně. Važte se jednou týdně. Važte se každý den. Nebo „váha je zbytečná! Vyhoďte váhu z okna! Neříká to nic o vaší hodnotě, je to jen blbé číslo.“ Tak jak to teda vlastně je? Odpověď na tuto otázku opět není univerzální a myslím, že nejvíce záleží, jaký vztah má člověk s tím maličkým číslem, které nám váha ukazuje.

Kdy je lepší se nevážit?

Když se na to podíváme obecně, ano, je to jenom číslo. Většinou nevypovídá o našem zdraví, nikdy nevypovídá o naší hodnotě a ani o tom, kolik svalů nebo tuků máme (i když máte chytré váhy, které vám to poví, stejně to není přesné). Ale pokud se svou váhou máte spojenou velkou emoční reakci, kdy se stává, že když jeden den vážíte více, zkazí vám to celý den, pláčete a jste naštvaní, možná není ten nejlepší nápad se vážit pravidelně. Vaše váha se bude měnit v průběhu dnů a týdnů, a i když hubnete, váha prostě nepůjde dolů pokaždé, když se na váhu postavíte. Tak naše tělo nefunguje. Je přirozené, že naše váha fluktuuje.

Také pokud se léčíte z jakékoliv restriktivní poruchy přijmu potravy, kde vážení se bylo jeden z hlavních rituálů každého dne a od toho záviselo vaše jednání, je lepší od čísel upustit. Alespoň do doby, kdy se budete cítit, že je to za vámi, a cítíte se sami sebou jistí, že ta hodnota na váze opět nevyprodukuje destruktivní myšlenky.

Jak odpoutat emoce od toho, kolik vážíme?

Pokud s tím máte větší problém, samozřejmě se to lépe řekne, než udělá. Já jsem taky v minulosti byla naštvaná a smutná, když jsem stoupla na váhu a bylo tam vyšší číslo než předchozí den. Od té doby jsem se ale hodně naučila a vzdělala o svém těle. Trvalo mi to trochu déle, ale postupně jsem si o tom zjišťovala více a s tím zároveň odpoutávala to, jak se mám ráda, s tím, kolik vážím. Vím, že nejde, abych každý den vážila stejně anebo méně v případě, kdy bych se snažila zhubnout. Když stoupnu na váhu a ukazuje o kilo vyšší číslo než den předem, jen si to poznamenám a pokračuji se svým dnem. Mám na mysli to, že je to pro mě jen informace. Nic jiného.

Není to ukazatel toho, že jsem včera selhala, nebo že jsem špatný člověk. Většinou je to výsledek přirozenosti mého těla. Neukazuje to nic jiného, než kolik váží mé svaly, voda, tuk, kosti a orgány. Sleduju to, protože ráda sbírám informace o svém těle a chci vědět, jak reaguje na různé životní události nebo každodenní změny. Ale je to jen jeden malý kousek skládačky.

Pokud chcete sledovat jakýkoliv progres, váha nestačí. Progres není jen změna na váze. Kolik měříte centimetrů přes pás, boky a nohy? Udělali jste během cvičení více opakování než minule? Jak těžké činky jste zvedali? Jak se dnes cítíte? Zvládnete uběhnout určitou vzdálenost lépe než minule? Je vaše technika při cvicích lepší a stabilnější? Umíte se sebou postupně mluvit lépe a neponižovat se? Tyhle a plno dalších podobných otázek jsou většinou mnohem více důležité než jenom jedno číslo. Proč bychom se tedy měli koukat jen na jeden z patnácti ukazatelů a podle něj hodnotit naše zdraví a hodnotu?!

Jak často se tedy vážit?

To je tedy na vás. Mnoho „profesionálů“ poví, že se vážit každý den nemáte, protože tam budou výkyvy, že jednou týdně nebo i jednou měsíčně úplně stačí. Ale já osobně zastávám názor, že je lepší se vážit každý den ve stejný čas, právě PROTOŽE tam jsou výkyvy. Pokud sledujete, jak vaše tělo pracuje, je poté mnohem jednodušší vyhodnotit, co se vlastně děje a postupně nalézt rytmus vaší fluktuace a nebýt překvapený, když najednou vážíte o kilo více nebo zničehonic o kilo méně. Je to sbírání dat. A jak tomu je i při výzkumu, čím více dat, tím přesnější jsou výsledky.

Není to o tom porovnávat výsledky ze dne na den, to vůbec ne. Pokud se budete vážit každý den, můžete porovnávat výsledky například prvního listopadu s hodnotami prvního prosince. A ty pak zase s hodnotami prvního ledna. A tak dále. Ty všechny ostatní body mezitím vám ukážou, jak se vaše váha mění a ukáže vám, že je to normální a vůbec nic se neděje.

Pokud byste se chtěli vážit každý den a vašim cílem je například zhubnout, je dobré začít s tím, že první měsíc si budete hodnoty zaznamenávat, ale vůbec je nebudete hodnotit. Nic nebude špatně a nic nebude dobře. Protože až po nějaké době můžete nalézt určitý rytmus a vidět permanentnější změny na váze.

Je to jen číslo…

Tak nebo tak, je to vždycky jen číslo. Neříkám, že ho musíte vědět a musíte pozorovat, abyste byli schopni zhodnotit progres. To vůbec ne. Ale pokud s tím nemáte spojené negativní myšlenky, je to dobrý ukazatel toho, jak na tom jste, jak vaše tělo reaguje na každodenní, ale i dlouhodobé změny a někdy to může být i rychlým znamením, když něco není v pořádku. Váha se sice ze dne na den mění, ale pokud ta hodnota skáče jak na horské dráze ze dne na den o dvě, tři, čtyři kila nebo znenadání každý den přibíráte den za dnem, nebo naopak hubnete, je možné, že něco není v pořádku a můžete předejít větším zdravotním problémům. Není to proto na škodu, ale to, jestli to pro vás bude benefitem nebo něco, co vám na cestě ke zdraví a spokojenosti překáží, je už na vás.